sâmbătă, 23 iunie 2012

COMPETENTE LA FINELE CICLULUI PRIMAR

LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ COMPETENŢE Sesizează legătura logică dintre secvenţele unui mesaj oral Înţelege semnificaţia globală a unui text ascultat Identifică sensul unui cuvânt necunoscut cu ajutorul dicţionarului Sesizează structurile gramaticale corecte sau incorecte dintr-un mesaj ascultat: • morfologice • sintactice Integrează corect în enunţuri proprii cuvinte necunoscute, *expresii noi, sinonime, antonime, omonime, paronime Receptează corect mesajul în funcţie de condiţiile comunicării Manifestă atenţie şi toleranţă faţă de partenerul de dialog Construieşte un text oral scurt pe baza planului de idei propriu Rosteşte mesaje, utilizând pronunţia şi intonaţia adecvată Redă prin cuvinte proprii conţinutul unui text citit sau al unui mesaj audiat Îşi adaptează vorbirea la diferite situaţii de comunicare Integrează adecvat, în exprimarea orală proprie, elemente de construcţie a comunicării studiate Manifestă independenţă în situaţiile de comunicare Sesizează rolul ilustraţiilor ce însoţesc un text Desprinde ideile principale şi informaţii de detaliu dintr-un text citit: • literar • non literar Citeşte conştient, corect, fluent şi expresiv texte cunoscute Citeşte în mod conştient şi corect un scurt text necunoscut Identifică într-un text secvenţele: narative, descriptive, dialogate Recunoaşte în enunţuri părţile principale de propoziţie Recunoaşte în enunţuri părţile secundare de propoziţie Recunoaşte în enunţuri părţile de vorbire studiate: substantivul, adjectivul, pronumele personal, numeralul, verbul Manifestă interes şi iniţiativă pentru lecturarea unor texte variate: literare, non literare Aplică în mod conştient regulile de ortografie şi de punctuaţie Alcătuieşte povestirea unui text literar după un plan simplu de idei *Transformă un text dialogat într-un text narativ Redactează diferite texte de mică întindere, adaptându-le destinaţiei şi scopului comunicării: invitaţia, *scrisoarea, compunere după plan propriu de idei, compunere pe bază de cuvinte şi expresii date, compunere cu titlu dat, compunere narativă liberă, *compunere narativă în care se introduce dialogul Utilizează corect în textele redactate, elementele de construcţie a comunicării studiate: • acordul predicat – subiect • acordul adjectiv – substantiv determinat • completarea propoziţiei simple cu atributul sau compălementul potrivit Respectă scrierea cu alineat pentru a marca trecerea de la o idee la alta, atunci când redactează un text Manifestă interes şi spirit critic faţă de redactarea diverselor tipuri de texte MATEMATICA COMPETENŢE NUMERE NATURALE Utilizează sistemul poziţional de formare a numerelor naturale Citeşte şi scrie corect numere naturale mai mici sau egale cu 1 000 000 ` Estimează corect numerele prin rotunjire la ordinul miilor, sutelor, zecilor Ordonează numere naturale crescător / descrescător Compară corect numerele prin rotunjire Descompune un număr dat în sumă de produse Scrie corect numere utilizând scrierea cu cifre romane OPERAŢII CU NUMERE NATURALE Efectuează exerciţii de adunare a numerelor naturale învăţate cu / fără trecere peste ordin Efectuează exerciţii de scădere a numerelor studiate cu / fără trecere peste oedin Efectuează înmulţiri cu numere naturale când un factor are o cifră / 2 cifre Efectuează împărţiri exacte utilizând algoritmul de calcul Efectuează împărţiri cu restutilizând algoritmul de calcul Respectă ordinea efectuării operaţiilor matematice Foloseşte corect parantezele Foloseşte proprietăţile operaţiilor pentru efectuarea unor calcule mai rapide Verifică corectitudinea calculelor efectuate utilizând proprietăţi ale operaţiilor FRACŢII Utilizează numere fracţionare pentru a exprima subdiviziuni ale întregului Recunoaşte şi utilizează scrierea fracţionară Compară şi ordonează fracţiile folosind mai multe metode Scrie corect întregul sub forma unei fracţii echivalente Efectuează corect operaţii de adunare / scădere a fracţiilor cu acelaşi numitor ELEMENTE DE GEOMETRIE Identifică, pe modele fizice, desene sugestive şi în mediul înconjurător forme: plane, spaţiale Observă şi descrie proprietăţile simple ale formelor plane: triunghi, pătrat, dreptunghi, romb, *paralelogram, *trapez Observă şi descrie proprietăţile simple ale formelor spaţiale: cubul, paralelipipedul dreptunghic (cuboidul), piramida EXPLORARE /INVESTIGARE ŞI REZOLVARE DE PROBLEME Rezolvă probleme cu cel mult trei operaţii de ordine diferite *Rezolvă probleme cu mai mult de trei operaţii de ordine diferite Transpune o situaţie problemă în limbaj matematic, înlocuind numerele necunoscute cu simboluri Compune probleme pornind de la : sprijin concret în obiecte, numere date, exerciţii date, expresii simbolice date Formulează probleme cu text pe baza unor: scheme, modele, reguli date Foloseşte simboluri pentru a pune în evidenţă numere necunoscute în rezolvarea problemelor Colectează date şi le organizează în tabele clasificându-le pe baza unor criterii Exprimă, pe baza unui plan simplu de idei, demersul parcurs în rezolvarea unor probleme Manifestă interes pentru analiza şi rezolvarea unor probleme practice prin metode matematice Manifestă disponibilităţi pentru a învăţa de la alţii şi pentru a-i ajuta pe ceilalţi în rezolvarea de probleme UNITĂŢI DE MĂSURĂ Utilizează instrumente de măsură potrivite pentru: lungime, capacitate, masă, suprafaţă, timp Utilizează unităţi de măsură standard şi nestandard pentru: lungime, capacitate, masă, suprafaţă, unităţi monetare, timp Utilizează în transformări relaţiile dintre multiplii şi submultiplii unităţilor de măsură Compune şi rezolvă probleme pe baza datelor colectate în urma măsurătorilor ŞTIINŢE ALE NATURII COMPETENŢE Identifică relaţii între părţile componente ale unui sistem studiat Descrie relaţii între sisteme din mediul înconjurător Alcătuieşte scheme pentru lanţuri trofice simple Ilustrează prin desen planetele sistemului solar Interpretează succesiunea unor fenomene şi procese din natură Pune în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza măsurătorilor efectuate Măsoară volumele unor corpuri lichide cu ustensile gradate (cilindri, pipete, căni gradate) Prezintă în forme variate (desene, ilustraţii, tabele) rezultatele măsurătorilor Selectează un metal dintr-un set de materiale pe baza proprietăţilor acestora Realizează circuite electrice simple folosind baterii, becuri, conductori metalici Dezbate experimentele realizate pe baza unui plan dat *Apreciază importanţa protejării propriului corp faţă de factori dăunători de mediu EDUCAŢIE CIVICĂ COMPETENŢE Recunoaşte şi foloseşte termeni specifici disciplinelor sociale Îşi dezvoltă vocabularul, utilizând corect concepte specifice educaţiei civice *Exprimă oral sau în scris, în cuvinte proprii, un punct de vedere personal cu privire la comportamentul civic în diferite situaţii Compară situaţii care privesc drepturi şi îndatoriri ale copilului Identifică reguli şi norme de comportament civic în diferite situaţii Identifică locul şi rolul persoanelor familiare Participă la dezvoltarea climatului afectiv pozitiv în grup *Descrie şi compară tipuri de relaţii şi atitudini sociale pornind de la situaţii concrete: colaborare, competiţie, solidaritate, toleranţă, intoleranţă Compară în termeni simpli informaţiile necesare luării unor decizii *Formulează şi exprimă opinii personale în aprecierea unor situaţii cu conţinut civic Termeni specifici educaţiei civice pe care elevii trebuie să-i utilizeze la sfârşitul clasei a IV-a : persoană, trăsături morale, grup, familie, conflict, drepturi, îndatoriri, nevoi, competiţie, colaborare, conducere, autoritate, solidaritate, exploatare, abuzuri, comunitate, cetăţean, lege, stat, monarhie, republică, justiţie GEOGRAFIE COMPETENŢE Localizează pe hartă România şi vecinii ei Localizează (empiric) pe teren şi pe hartă elemente din orizontul imediat, apropiat şi local Apreciază în mod empiric distanţe accesibile direct Utilizează mijloace elementare de orientare în spaţiul apropiat, al orizontului local şi al ţării (puncte cardinale, alte repere observabile) *Utilizează mijloace elementare de reprezentare a spaţiului la nivelul ţării, Europei, planetei Realizează reprezentări cartografice simpleale orizontului apropiat şi local Recunoaşte elemente ale spaţiului local, pe harta judeţului, a ţării şi a Europei Face scurte caracterizări ale elementelor naturale ale României, de importanţă europeană Descrie continentul European făcând referire la relief, climă, reţea hidrografică, vegetaţie, animale Recunoaşte simbolurile UE Numeşte cele mai importante instituţii ale UE şi prezintă rolul acestora *Compară elemente şi relaţii reprezentate la niveluri şi la scări diferite *Situează anumite elemente grafice într-o ierarhie spaţială (de la localitate la planetă) Construieşte enunţuri simple şi dezvoltate despre fenomene şi fapte observate în realitatea înconjurătoare Descrie în enunţuri simple elemente reprezentate pe suporturi cartografice *Elaborează enunţuri explicative referitoare la fenomene din lumea înconjurătoare, pe baza observării directe a acestora Îşi exprimă interesul pentru cunoaşterea mediului înconjurător, identificând diferite modalităţi de conservare şi de ocrotire a mediului înconjurător Colaborează cu cei din jur, în spiritul iniţiativei faţă de protecţia mediului de viaţă ISTORIE COMPETENŢE Ordonează obiecte după criteriul „mai vechi” / „mai nou”, prezentând obiecte vechi aparţinând familiei Ordonează evenimente personale folosind „axa timpului” Alcătuieşte şi prezintă arborele genealogic al familiei folosind o schemă dată Descrie fotografii ilustrând locuri, clădiri, preocupări ale oamenilor din localitatea natală Povesteşte aspecte ale legăturilor dintre mediul geografic şi viaţa oamenilor Foloseşte termeni istorici în situaţii diverse Povesteşte despre tradiţiile şi obiceiurile specifice localităţii natale desfăşurate cu ocazia sărbătorilor Formulează puncte de vedere cu privire la: evenimente, fapte, personalităţi *Compară fapte istorice, punând în evidenţă schimbările survenite Recunoaşte simbolurile Uniunii Europene (drapel, imn, Ziua Europei) Prezintă cele mai importante instituţii ale UE

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Aici astept parerile, sfaturile sau apreciarile voastre!