sâmbătă, 23 iunie 2012
COMPETENTE LA FINELE CICLULUI PRIMAR
LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
COMPETENŢE
Sesizează legătura logică dintre secvenţele unui mesaj oral
Înţelege semnificaţia globală a unui text ascultat
Identifică sensul unui cuvânt necunoscut cu ajutorul dicţionarului
Sesizează structurile gramaticale corecte sau incorecte dintr-un mesaj ascultat:
• morfologice
• sintactice
Integrează corect în enunţuri proprii cuvinte necunoscute, *expresii noi, sinonime, antonime, omonime, paronime
Receptează corect mesajul în funcţie de condiţiile comunicării
Manifestă atenţie şi toleranţă faţă de partenerul de dialog
Construieşte un text oral scurt pe baza planului de idei propriu
Rosteşte mesaje, utilizând pronunţia şi intonaţia adecvată
Redă prin cuvinte proprii conţinutul unui text citit sau al unui mesaj audiat
Îşi adaptează vorbirea la diferite situaţii de comunicare
Integrează adecvat, în exprimarea orală proprie, elemente de construcţie a comunicării studiate
Manifestă independenţă în situaţiile de comunicare
Sesizează rolul ilustraţiilor ce însoţesc un text
Desprinde ideile principale şi informaţii de detaliu dintr-un text citit:
• literar
• non literar
Citeşte conştient, corect, fluent şi expresiv texte cunoscute
Citeşte în mod conştient şi corect un scurt text necunoscut
Identifică într-un text secvenţele: narative, descriptive, dialogate
Recunoaşte în enunţuri părţile principale de propoziţie
Recunoaşte în enunţuri părţile secundare de propoziţie
Recunoaşte în enunţuri părţile de vorbire studiate: substantivul, adjectivul, pronumele personal, numeralul, verbul
Manifestă interes şi iniţiativă pentru lecturarea unor texte variate: literare, non literare
Aplică în mod conştient regulile de ortografie şi de punctuaţie
Alcătuieşte povestirea unui text literar după un plan simplu de idei
*Transformă un text dialogat într-un text narativ
Redactează diferite texte de mică întindere, adaptându-le destinaţiei şi scopului comunicării: invitaţia, *scrisoarea, compunere după plan propriu de idei, compunere pe bază de cuvinte şi expresii date, compunere cu titlu dat, compunere narativă liberă, *compunere narativă în care se introduce dialogul
Utilizează corect în textele redactate, elementele de construcţie a comunicării studiate:
• acordul predicat – subiect
• acordul adjectiv – substantiv determinat
• completarea propoziţiei simple cu atributul sau compălementul potrivit
Respectă scrierea cu alineat pentru a marca trecerea de la o idee la alta, atunci când redactează un text
Manifestă interes şi spirit critic faţă de redactarea diverselor tipuri de texte
MATEMATICA
COMPETENŢE
NUMERE NATURALE
Utilizează sistemul poziţional de formare a numerelor naturale
Citeşte şi scrie corect numere naturale mai mici sau egale cu 1 000 000
` Estimează corect numerele prin rotunjire la ordinul miilor, sutelor, zecilor
Ordonează numere naturale crescător / descrescător
Compară corect numerele prin rotunjire
Descompune un număr dat în sumă de produse
Scrie corect numere utilizând scrierea cu cifre romane
OPERAŢII CU NUMERE NATURALE
Efectuează exerciţii de adunare a numerelor naturale învăţate cu / fără trecere peste ordin
Efectuează exerciţii de scădere a numerelor studiate cu / fără trecere peste oedin
Efectuează înmulţiri cu numere naturale când un factor are o cifră / 2 cifre
Efectuează împărţiri exacte utilizând algoritmul de calcul
Efectuează împărţiri cu restutilizând algoritmul de calcul
Respectă ordinea efectuării operaţiilor matematice
Foloseşte corect parantezele
Foloseşte proprietăţile operaţiilor pentru efectuarea unor calcule mai rapide
Verifică corectitudinea calculelor efectuate utilizând proprietăţi ale operaţiilor
FRACŢII
Utilizează numere fracţionare pentru a exprima subdiviziuni ale întregului
Recunoaşte şi utilizează scrierea fracţionară
Compară şi ordonează fracţiile folosind mai multe metode
Scrie corect întregul sub forma unei fracţii echivalente
Efectuează corect operaţii de adunare / scădere a fracţiilor cu acelaşi numitor
ELEMENTE DE GEOMETRIE
Identifică, pe modele fizice, desene sugestive şi în mediul înconjurător forme: plane, spaţiale
Observă şi descrie proprietăţile simple ale formelor plane: triunghi, pătrat, dreptunghi, romb, *paralelogram, *trapez
Observă şi descrie proprietăţile simple ale formelor spaţiale: cubul, paralelipipedul dreptunghic (cuboidul), piramida
EXPLORARE /INVESTIGARE ŞI REZOLVARE DE PROBLEME
Rezolvă probleme cu cel mult trei operaţii de ordine diferite
*Rezolvă probleme cu mai mult de trei operaţii de ordine diferite
Transpune o situaţie problemă în limbaj matematic, înlocuind numerele necunoscute cu simboluri
Compune probleme pornind de la : sprijin concret în obiecte, numere date, exerciţii date, expresii simbolice date
Formulează probleme cu text pe baza unor: scheme, modele, reguli date
Foloseşte simboluri pentru a pune în evidenţă numere necunoscute în rezolvarea problemelor
Colectează date şi le organizează în tabele clasificându-le pe baza unor criterii
Exprimă, pe baza unui plan simplu de idei, demersul parcurs în rezolvarea unor probleme
Manifestă interes pentru analiza şi rezolvarea unor probleme practice prin metode matematice
Manifestă disponibilităţi pentru a învăţa de la alţii şi pentru a-i ajuta pe ceilalţi în rezolvarea de probleme
UNITĂŢI DE MĂSURĂ
Utilizează instrumente de măsură potrivite pentru: lungime, capacitate, masă, suprafaţă, timp
Utilizează unităţi de măsură standard şi nestandard pentru: lungime, capacitate, masă, suprafaţă, unităţi monetare, timp
Utilizează în transformări relaţiile dintre multiplii şi submultiplii unităţilor de măsură
Compune şi rezolvă probleme pe baza datelor colectate în urma măsurătorilor
ŞTIINŢE ALE NATURII
COMPETENŢE
Identifică relaţii între părţile componente ale unui sistem studiat
Descrie relaţii între sisteme din mediul înconjurător
Alcătuieşte scheme pentru lanţuri trofice simple
Ilustrează prin desen planetele sistemului solar
Interpretează succesiunea unor fenomene şi procese din natură
Pune în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza măsurătorilor efectuate
Măsoară volumele unor corpuri lichide cu ustensile gradate (cilindri, pipete, căni gradate)
Prezintă în forme variate (desene, ilustraţii, tabele) rezultatele măsurătorilor
Selectează un metal dintr-un set de materiale pe baza proprietăţilor acestora
Realizează circuite electrice simple folosind baterii, becuri, conductori metalici
Dezbate experimentele realizate pe baza unui plan dat
*Apreciază importanţa protejării propriului corp faţă de factori dăunători de mediu
EDUCAŢIE CIVICĂ
COMPETENŢE
Recunoaşte şi foloseşte termeni specifici disciplinelor sociale
Îşi dezvoltă vocabularul, utilizând corect concepte specifice educaţiei civice
*Exprimă oral sau în scris, în cuvinte proprii, un punct de vedere personal cu privire la comportamentul civic în diferite situaţii
Compară situaţii care privesc drepturi şi îndatoriri ale copilului
Identifică reguli şi norme de comportament civic în diferite situaţii
Identifică locul şi rolul persoanelor familiare
Participă la dezvoltarea climatului afectiv pozitiv în grup
*Descrie şi compară tipuri de relaţii şi atitudini sociale pornind de la situaţii concrete: colaborare, competiţie, solidaritate, toleranţă, intoleranţă
Compară în termeni simpli informaţiile necesare luării unor decizii
*Formulează şi exprimă opinii personale în aprecierea unor situaţii cu conţinut civic
Termeni specifici educaţiei civice pe care elevii trebuie să-i utilizeze la sfârşitul clasei a IV-a : persoană, trăsături morale, grup, familie, conflict, drepturi, îndatoriri, nevoi, competiţie, colaborare, conducere, autoritate, solidaritate, exploatare, abuzuri, comunitate, cetăţean, lege, stat, monarhie, republică, justiţie
GEOGRAFIE
COMPETENŢE
Localizează pe hartă România şi vecinii ei
Localizează (empiric) pe teren şi pe hartă elemente din orizontul imediat, apropiat şi local
Apreciază în mod empiric distanţe accesibile direct
Utilizează mijloace elementare de orientare în spaţiul apropiat, al orizontului local şi al ţării (puncte cardinale, alte repere observabile)
*Utilizează mijloace elementare de reprezentare a spaţiului la nivelul ţării, Europei, planetei
Realizează reprezentări cartografice simpleale orizontului apropiat şi local
Recunoaşte elemente ale spaţiului local, pe harta judeţului, a ţării şi a Europei
Face scurte caracterizări ale elementelor naturale ale României, de importanţă europeană
Descrie continentul European făcând referire la relief, climă, reţea hidrografică, vegetaţie, animale
Recunoaşte simbolurile UE
Numeşte cele mai importante instituţii ale UE şi prezintă rolul acestora
*Compară elemente şi relaţii reprezentate la niveluri şi la scări diferite
*Situează anumite elemente grafice într-o ierarhie spaţială (de la localitate la planetă)
Construieşte enunţuri simple şi dezvoltate despre fenomene şi fapte observate în realitatea înconjurătoare
Descrie în enunţuri simple elemente reprezentate pe suporturi cartografice
*Elaborează enunţuri explicative referitoare la fenomene din lumea înconjurătoare, pe baza observării directe a acestora
Îşi exprimă interesul pentru cunoaşterea mediului înconjurător, identificând diferite modalităţi de conservare şi de ocrotire a mediului înconjurător
Colaborează cu cei din jur, în spiritul iniţiativei faţă de protecţia mediului de viaţă
ISTORIE
COMPETENŢE
Ordonează obiecte după criteriul „mai vechi” / „mai nou”, prezentând obiecte vechi aparţinând familiei
Ordonează evenimente personale folosind „axa timpului”
Alcătuieşte şi prezintă arborele genealogic al familiei folosind o schemă dată
Descrie fotografii ilustrând locuri, clădiri, preocupări ale oamenilor din localitatea natală
Povesteşte aspecte ale legăturilor dintre mediul geografic şi viaţa oamenilor
Foloseşte termeni istorici în situaţii diverse
Povesteşte despre tradiţiile şi obiceiurile specifice localităţii natale desfăşurate cu ocazia sărbătorilor
Formulează puncte de vedere cu privire la: evenimente, fapte, personalităţi
*Compară fapte istorice, punând în evidenţă schimbările survenite
Recunoaşte simbolurile Uniunii Europene (drapel, imn, Ziua Europei)
Prezintă cele mai importante instituţii ale UE
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Aici astept parerile, sfaturile sau apreciarile voastre!